Zaadjes om van te smullen – CHIAZAAD – het kleine wondermiddel om af te vallen en gezond te blijven!

Chiazaad is afkomstig van een plantensoort, de Salvia hispanica, uit Midden-Amerika. Het woord ‘chia’ is afkomstig uit een oude Mexicaanse taal en betekent letterlijk ‘vettig’. De chiaplant wordt circa één meter hoog en heeft aan beide kanten bladeren van ongeveer vijf á zes centimeter. De plant is met name geroemd vanwege zijn zaadjes die boordevol zitten met vitaminen, mineralen, eiwitten, vezels en gezonde vetzuren. Chiazaad zit vol met anti-oxidanten. Het is door zijn hoge concentratie aan anti-oxidanten een goede toevoeging aan een gezond voedingspatroon. Oxidatieve stress is geassocieerd met verouderingsprocessen en een verhoogd risico op onder andere hart- en vaatziekten en kanker. Door voldoende anti-oxidanten aan je voeding toe te voegen, door bijvoorbeeld het eten van chiazaad, kun je de vorming van vrije radicalen verminderen. Chiazaad is misschien klein, maar bevat ontzettend veel essentiële voedingsstoffen. Chiazaad is voornamelijk gezond door de hoge concentratie eiwit, vezels, vetzuren, vitaminen, anti-oxidanten en mineralen. Door één lepel chiazaad (á 12 gram) toe te voegen aan een maaltijd krijg je deze voedingsstoffen in hoge concentraties binnen. Dit terwijl één lepel chiazaad slechts 46 kilocalorieën bevat. Chiazaad past dus perfect binnen ieder voedingsschema of dieet, omdat je weinig calorieën, maar toch veel voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit is één van de redenen waarom chiazaad zeer geschikt is voor mensen die enkele kilo’s willen afvallen. Chiazaad is tevens een goede bron van plantaardige eiwitten. Voldoende eiwitconsumptie is van groot belang bij het krijgen en behouden van een gezond en fit lichaam. Dierlijk eiwit bevindt zich voornamelijk in vlees en zuivelproducten. Voor vegetariërs en veganisten is het van belang goede plantaardige bronnen van eiwitten te vinden. Chiazaad is rijk aan vezels. Hierdoor zul je minder snel grijpen naar calorierijke snacks en dus makkelijker afvallen. Chiazaad bevat vele gezonde vetzuren. Chiazaad is zeer rijke aan omega-3-vetzuren. Deze vetzuren hebben vele voordelen voor de gezondheid en zijn met name aanwezig in vette vis, zoals makreel, zalm of paling. Voor mensen die geen vis eten, zijn chiazaadjes een goed alternatief. Een eetlepel chiazaad bevat maar liefst 2,5 gram van het essentiële omega-3-vetzuur alfalinoleenzuur. Naast omega-3-vetzuren, bevatten chiazaadjes ook nog omega-6 en omega-9-vetzuren. Omega-3-vetzuren spelen een rol bij het reguleren van de cholesterolspiegel en de bloeddruk en dragen hierdoor bij aan een verlaagd risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Chiazaadjes kunnen een grote rol spelen bij het constant houden van de bloedsuikerspiegel. Dit komt doordat chiazaad veel vezels bevat en hierdoor veel vocht vast kan houden. Dit zorgt er vervolgens voor dat koolhydraten langzaam door het lichaam worden opgenomen en dus geen pieken in de bloedsuikerspiegel veroorzaken. Door een constante bloedsuikerspiegel voel je je minder snel vermoeid en heb je minder snel zin in snacks. Ook zorgt een constante bloedsuikerspiegel voor een verlaagde afgifte van insuline wat bijdraagt aan een verhoogde verbranding van lichaamsvet. Ook vermindert een lange bloedsuikerspiegel de kans op het ontstaan van ziektes, zoals diabetes type II. Chiazaad bevordert je humeur en nachtrust. Een van de aminozuren in chiazaad is het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan is de belangrijkste bouwstof van de neurotransmitter serotonine. Dit stofje wordt geassocieerd met een beter humeur, minder angstgevoelens, verminderde eetlust en een betere nachtrust. Al met al een superfood dus! Kijk echter wel uit met te veel chiazaad als je een te lage bloeddruk hebt. Omdat chiazaad namelijk een bloedverdunnende werking heeft, kun je het beter vermijden als je een lage bloeddruk hebt of bloeddrukverlagende of vochtafdrijvende medicatie gebruikt. Je kunt ook last krijgen van een opgeblazen gevoel, een allergische reactie, winderigheid of diarree.

#chiazaad #superfood #plantaardigeeiwitten #vegan #veganisten #vegetariers #omega3 #vetzuren #antioxidanten #eiwitten #vetten #bloeddrukverlagend #diabetes #afvallen #afslanken #vetverbranding #goedenachtrust #fitlichaam #greenboho #newpost #newme #newyou #groenerleventje #natuurlijkbylola  

By Lola

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *